Laatste nieuws

Veilig e-consults aanbieden via SMS

Gezondheidszorg
Veilig e-consults aanbieden via SMS

E-consult is momenteel een onmisbare tool voor arts en patiënt (ook na de coronacrisis)

Als er één sector is waar de technologische ontwikkelingen grote impact hebben op ons allemaal, dan is het de zorg. Door de coronacrisis is onze kennis en de acceptatie van e-health zelfs in een stroomversnelling geraakt. Neem bijvoorbeeld het e-consult bij de huisarts. Waar veel Nederlanders het binnen een jaar heel gewoon zijn gaan vinden om dagelijks online te vergaderen en te overleggen, is ook videobellen met de huisarts nu veel gebruikelijker dan een paar jaar geleden. Steeds meer patiënten en huisartsen ontdekken de voordelen van een videoconsult. Zeker als u weet dat dit gebeurt via een beveiligde en versleutelde verbinding. En daar zorgt SMS voor.

Steeds meer huisartsen en andere zorgverleners maken gebruik van videobellen met hun patiënten; zij zien en spreken elkaar via een beveiligde verbinding op een afgesproken datum en tijd. De wereldwijde coronacrisis heeft flink bijgedragen aan de versnelde acceptatie van een medisch consult op afstand. Het was (en is) in veel gevallen een goed alternatief voor een regulier bezoek aan de huisarts. En dat hebben veel mensen ook zo ervaren. 

Wanneer naar de huisarts?
Maar een e-consult plan je natuurlijk niet zomaar in. De ‘e’ in ‘e-consult’ staat niet voor ‘ernstig’. Bij ernstige klachten of fysiek onderzoek wil je als arts de patiënt in de spreekkamer ontmoeten en onderzoeken. Net als bij klachten die een mogelijk psychische oorzaak hebben, of bij spoedgevallen. In deze gevallen is het beter om elkaar in levenden lijve te zien en te spreken. Er blijven echter nog genoeg situaties over waar de voordelen van videobellen vele malen groter zijn dan een fysiek bezoek aan de huisarts. 

E-consult vervangt bezoek (deels)
De ‘e’ in het woord e-consult staat voor ‘electronic’ maar zou ook heel goed ‘eenvoudig’ kunnen staan. Niet alleen omdat de meer ‘eenvoudige’ klachten vaak prima via een e-consult te diagnosticeren zijn. Maar ook omdat videobellen op vele manieren eenvoudig is. De volgende diagnoses en behandelingen lenen zich bijvoorbeeld goed voor een elektronisch consult:

  • Persoonlijk leefstijladvies en mogelijke vervolgcontroles.
  • Het opvragen van de uitslag van een onderzoek.
  • Vragen over medicijnen en eventuele bijwerkingen.
  • Vragen waarbij de patiënt online tegenstrijdige antwoorden vindt.
  • Vaste controlemomenten bij chronische ziektes (zoals astma).
  • Terugkerende lichamelijke klachten die geen acute zorg vereisen.
  • Vragen die de patiënt pas later te binnen schieten na een eerder consult.

Ook is het niet ondenkbaar dat een huisartsenpost in de toekomst door middel van een videoverbinding een eerste diagnose stelt wanneer iemand zich bijvoorbeeld op grote afstand bevindt. Of als vervoer om een andere reden een probleem is. Een gesprek of diagnose op afstand is dus niet altijd een goed alternatief, maar in een aantal gevallen wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Het is nu al een feit dat e-consults ook na de coronacrisis onderdeel blijven van de dienstverlening van steeds meer huisartsen, zowel voor de jonge doelgroep als de oudere patiënten. Bij het maken van de afspraak zal de huisarts of assistent in overleg met de patiënt bepalen wat het wordt: een live afspraak in de huisartsenpraktijk of een online gesprek waarbij de patiënt thuis kan inloggen via een beveiligde verbinding. 

 

Hoe werkt videobellen?

  • De cliënt of patiënt maakt een afspraak bij de huisartsenpraktijk op de reguliere manier (bijvoorbeeld door te bellen).
  • Afhankelijk van de medische klacht plant de huisarts een e-consult in.
  • De huisarts stuurt een bevestiging van het e-consult naar de patiënt (via SMS of e-mail) met daarin een link naar het videoconsult.
  • De patiënt opent op het afgesproken tijdstip de link naar het online consult.
  • Voordat de patiënt verbinding kan maken, ontvangt hij/zij een SMS bericht met daarin een One Time Password (OTP) als extra beveiliging. 
  • Door dit eenmalige wachtwoord in te voeren krijgt de patiënt toegang tot de virtuele wachtkamer en kan er veilig aan het e-consult met de huisarts worden deelgenomen.
  • De huisarts en patiënt zien elkaar via het beeldscherm en het consult met de patiënt kan beginnen

 

Voordelen e-consult voor patiënten

  • Een e-consult is laagdrempelig; patiënten vinden deze manier van contact leggen met hun huisarts vaak eenvoudiger dan een regulier bezoek. 
  • Reizen is niet nodig. Dit bespaart tijd en kosten (en vaak ook het nodige ongemak).
  • Een e-consult is vanaf elke locatie mogelijk, ook bijvoorbeeld vanaf het werk.
  • De woonkamer = de wachtkamer: het is veel prettiger om in de eigen, vertrouwde omgeving met arts te praten dan in een klinische, medische omgeving.
  • Geen wachttijden door een uitlopend spreekuur.
  • Het is makkelijk om ook anderen uit te nodigen bij het e-consult, zoals familieleden of een tolk. Ook als deze op afstand zitten.
  • Er is geen kans op besmettingen (bijvoorbeeld met corona).
  • Het is makkelijk om informatie te delen via het scherm. Dit zorgt voor een heldere informatieverstrekking (van en naar de patiënt).
  • Een e-consult heeft ook een chatfunctie. Dit werkt vaak beter dan bijvoorbeeld een (onleesbaar) handschrift van de arts.

 

Voordelen e-consult voor huisartsen

  • Een e-consult is een extra service voor uw patiënten, het biedt gemak.
  • Patiënten hebben meer keuzes: naar de praktijk komen of een consult via videobellen inplannen.
  • Videobellen zorgt voor een betere toegankelijkheid van de huisartsenpraktijk.
  • Er is sprake van een betere, wederzijdse informatieverstrekking.
  • Door videobellen aan te bieden blijft uw praktijk up-to-date (beweegt mee met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen).
  • Deze vorm van e-health zorgt voor een efficiëntere bedrijfsvoering. 
  • De privacy rondom videobellen is goed geregeld (via een One Time Password en/of Two Factor Authentication).

 

SMS zorgt voor veilige verbinding
Dit laatste punt (gegarandeerde privacy) is uiteraard ook een belangrijk issue voor patiënten. Want tijdens een e-consult wordt zowel persoonlijke als medische informatie uitgewisseld. Deze gegevens mogen niet zomaar zonder wettelijke toestemming bij andere partijen belanden. Patiënten zijn dus gebaat bij een veilige verbinding tijdens het videobellen. Maar hoe weten patiënt en arts dat de informatie op een veilige manier wordt overgedragen? Het antwoord is simpel en bevat maar drie letters: SMS.

OTP en 2FA in de zorg
Het gebruik van SMS in de gezondheidszorg leidt elke dag tot veel goeds. Ook bij het videobellen tussen huisarts en patiënt is SMS service een onmisbare schakel. Hoe dat werkt? Two Factor Authentication (2FA) en een One Time Password (OTP) via een SMS bericht zorgen voor extra beveiligde en versleutelde verbindingen bij het betreden van een online ruimte. Op een zeer laagdrempelige manier. Want een SMS komt snel binnen op je mobiel, via de telefoonlijn (dus je hebt geen wifi of 4G nodig). En pas na het invoeren van de code wordt de verbinding gemaakt. SMS authenticatie is dé manier om eenmalige wachtwoorden en inlogcodes te versturen. Want alle gegevens worden versleuteld, niet alleen tijdens de verzending maar ook ‘in rust’ (schijfversleuteling voor databaseopslag).

ISO & NEN garanderen veiligheid
OTP en 2FA via een SMS bericht zijn goedwerkende beveiligingsmethodes, dat heeft deze techniek al ruimschoots bewezen. Ook in de e-health, zoals bij videoconsults tussen patiënt en huisarts. Maar u kunt nóg veiliger te werk gaan. Door in zee te gaan met een SMS provider die de benodigde certificaten heeft op dit gebied. En dan komt Spryng al snel in beeld. Sls enige SMS provider in Europa is Spryng ISO 27001 & NEN 7510 gecertificeerd. ISO 27001 is wereldwijd dé standaard voor informatiebeveiliging. Bij de NEN-certificering gaat het specifiek om informatiebeveiliging in de zorg. Het is bedoeld voor zorginstellingen en toeleveranciers om adequaat met patiëntgegevens om te gaan. Met de ISO & NEN certificaten van Spryng is de veiligheid van uw data (en van uw patiënten) dus gegarandeerd in goede handen. 

Extra service met SMS
De SMS Gateway van Spryng is standaard gekoppeld aan vele Multi Factor Authentication systemen. Zo kunt u vanuit uw praktijk eenvoudig en binnen enkele minuten SMS berichten versturen. Zelfs in meerdere talen! Wij werken nauw samen met alle grote EPD’s om te zorgen dat elk bericht (van OTP tot afspraakherinnering) altijd met dezelfde hoge veiligheidsnormen wordt verzonden. Een garantie voor veilig en effectief communiceren! Kortom, met het aanbieden van e-consults via SMS authenticatie is veiligheid een zekerheid en stoomt u uw praktijk klaar voor de toekomst. Want met e-consults sluit u niemand uit: het helpt oudere patiënten die steeds minder makkelijk naar de praktijk kunnen komen én het zorgt voor een betere aansluiting bij de jongere doelgroep. 

Videobellen in de praktijk
Wilt u weten hoe u als huisarts het gebruik van e-consults kunt introduceren of bevorderen?  Op de website van de Nederlandse Huisartsen Vereniging staat het praktische handboek ‘E-consult, hoe regelen we dat?! Dit is gratis te downloaden. Net als onze whitepaper over SMS in de zorg.

SMS API: ook voor daling ‘no shows’
Wist u dat SMS service niet alleen videoconsults op een veilige manier mogelijk maakt? U kunt met één simpele SMS API ook het aantal ‘no-shows’ verlagen. Heel simpel, door een automatische afspraakbevestiging en afspraakherinnering via SMS naar uw patiënten te versturen. Spryng werkt al jaren voor veel zorginstellingen (van grote ziekenhuizen tot kleine tandartspraktijken) om het aantal ‘no-shows’ terug te dringen. Met succes! Wilt u deze service ook aan uw cliënten of patiënten aanbieden? Neem contact op met Spryng voor meer informatie. Of probeer zelf hoe makkelijk onze SMS API in de zorg werkt, met een gratis testaccount

Liever direct een vrijblijvende offerte voor onze SMS diensten? Klik hier. Ook voor andere vragen kunt u bij Spryng terecht.

Blijf op de hoogte
Alle ontwikkelingen op het gebied van e-health en messaging met uw patiënten overzichtelijk in uw mailbox. Dat kan met de gratis digitale nieuwsbrief van Spryng. Deze verschijnt circa zes keer per jaar en is op elk moment weer opzegbaar.