Laatste nieuws

Zijn uw patiënten er klaar voor?

Gezondheidszorg
Zijn uw patiënten er klaar voor?

SMS geeft zekerheid, voor patiënt én zorgpersoneel

‘Ping!’ Het is zover. Uw patiënt ontvangt een SMS bericht ter herinnering aan de afspraak.  Tussen de stortvloed aan appjes en social media meldingen die de hele dag binnenstromen komt zo’n SMS in alle rust binnen. En dat maakt indruk. Een goede indruk. Met positieve effecten voor uw patiënt en uw organisatie. Want met een simpel SMS’je maakt u uw zorginstelling en de patiënt weer een stukje gezonder.

 ‘No-show’: no efficiency 

Om het effect van één SMS’je uit te leggen, nemen we u even terug in de tijd. Zo’n vijftien jaar geleden werd Spryng opgericht om een oplossing te bieden voor een fors probleem in de gezondheidszorg: patiënten die niet komen opdagen op hun afspraak. Het is niet moeilijk om te bedenken wat dat kost, zo’n ‘no-show’, want de meeste kosten zijn al gemaakt. Ook als de patiënt niet op de afspraak verschijnt. Een ‘no-show’ betekent dus verspilde tijd en moeite en kost onnodig veel geld. Dat is uiteraard in elke sector zo, maar in de zorg weegt dit extra zwaar. Dit door de complexe en vaak kwetsbare situaties en nauw op elkaar afgestemde afspraken en behandelingen. En door alle maatregelen, mensen en middelen die nodig zijn om de zorg van de patiënt in goede banen te leiden. 

De impact van een SMS bericht

Een groot aantal ‘no-shows’ heeft dus enorme gevolgen voor elke zorgorganisatie. Hoe heeft Spryng dit probleem aangepakt? Door ziekenhuizen, tandartsen, klinieken en andere zorginstellingen te voorzien van een techniek die patiënten automatisch en op het juiste moment een afspraakherinnering per SMS stuurt. Dat klinkt simpel en dat is het eigenlijk ook. Zelfs de inhoud van het SMS bericht is simpel, bijvoorbeeld: ‘Op dinsdag 15 maart heeft u een afspraak met dokter Dijkstra om 10.15 uur’. Maar de impact is groot. Door het gebruik van SMS als afspraakbevestiging en afspraakherinnering is het aantal ‘no-shows’ in de zorg de afgelopen jaren drastisch gedaald.

 

Je zou bijna denken: waarom zijn we hier niet nog veel eerder mee begonnen? Dat komt omdat de mobiele telefoon 20 jaar geleden in Nederland nog niet zo ingeburgerd was als nu: 99% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder heeft inmiddels een mobiele telefoon. Om precies te zijn: 126.000 Nederlanders hadden volgens Telecompaper in 2020 geen mobiele telefoon.

 

Het verschil tussen twijfel en vertrouwen

Waar staan we nu, vijftien jaar later? Zorginstellingen die SMS berichten sturen naar hun patiënten zien het aantal ‘no-shows’ dalen met 70 procent. Miljoenen euro’s aan onnodige kosten zijn de zorg bespaard gebleven en Spryng is de preferred SMS supplier van de dertig grootste ziekenhuizen in Nederland. En dat allemaal door dat ene extra schakeltje in de begeleiding en behandeling van patiënten, het SMS bericht. Dat maakt het verschil tussen wel en niet op de afspraak verschijnen. Tussen twijfel en vertrouwen.

Maandelijks melden zich nog steeds nieuwe zorginstellingen bij Spryng die deze klantvriendelijke en doeltreffende methode van SMS versturen ook aan hun patiënten willen aanbieden. En dat begrijpen wij wel. Het is eenvoudig te regelen met één simpele SMS API  die op nagenoeg alle bestaande ziekenhuissystemen past. Een SMS bericht is laagdrempelig, snel en veilig en wordt bijna altijd binnen enkele minuten gelezen. En dat ene SMS bericht voor die ene patiënt, dat betekent meer dan u in eerste instantie denkt.

De voordelen van SMS

– Daling van het aantal ‘no shows’

– Vermindert werkdruk bij uw personeel

– Biedt extra service en houvast voor uw patiënten

– Bespaart geld

– Kost weinig tijd en moeite (geautomatiseerde communicatie)

– Heeft een hoge ‘open rate’ (SMS wordt bijna altijd binnen 3 minuten gelezen)

– Wordt altijd afgeleverd (ook als er geen (wifi) bereik is)

Meer weten over SMS (ook tijdens corona)? 
Download onze whitepaper
https://www.spryng.nl/download-onze-whitepaper/ 

 

SMS maakt patiënt bewust

Dat de SMS service van Spryng al miljoenen euro’s heeft bespaard, daar zijn we best een beetje trots op. Want in een tijd waar elke zorgeuro telt, is dat een enorme winst. Maar de impact van het wel of niet versturen van een simpele SMS gaat verder dan dat. Dat hebben wij de afgelopen jaren bij onze klanten, de zorginstellingen, ervaren. Wij begrijpen heel goed wat er binnen een zorginstelling allemaal voor nodig is om één patiënt te ontvangen, te onderzoeken en te behandelen. Kostbare apparatuur die klaar staat, de ruimte die is gereserveerd, de logistiek die is geregeld, de systemen waarop wordt vertrouwd. En natuurlijk het zorgpersoneel dat voor uw patiënt klaar staat, van receptionist tot specialist. 

Kortom, als een patiënt een afspraak bij uw ziekenhuis heeft, is er al heel veel voorbereiding aan vooraf gegaan. En staan er heel veel handen klaar om de beste zorg te bieden. Maar weet de patiënt dit ook? Met een vriendelijk en informatief SMS bericht maakt u uw patiënt hier bewust(er) van. U communiceert helder en opvallend met een SMS bericht, waardoor de patiënt de afspraak minder snel vergeet of verplaatst. 

 

Soepel communiceren met SMS

Voor de patiënt is een SMS herinnering ook vaak het begin van een behandeling. ‘Nu gaat het echt gebeuren’. Een simpel en helder bericht over de afspraak, de locatie en de tijd geven de patiënt net dat zetje in de rug om over mogelijke twijfels heen te stappen. Wij zien het zo: onze SMS service in de zorg is als een klein radertje in een verfijnd uurwerk. Op het moment dat dit ene radertje niet actief meedoet, draait het uurwerk nog wel, maar veel minder goed. Maar mét het radertje (SMS berichten) verstevigt u de band met uw patiënt en loopt uw organisatie een stuk soepeler.

  • Startsein voor de behandeling
    Thuis wachten totdat het tijd is om naar een medische behandeling te gaan, dat went nooit. Maar als een SMS’je met de afspraakherinnering bij uw patiënt binnenkomt, dan lucht dat toch op. 
  • De vele handen van de zorg
    Hoe complex de zorg voor uw patiënt ook is, een SMS wordt snel verstuurd en gelezen en komt altijd in de juiste handen terecht.
  • Blijk van vertrouwen 
    Met SMS berichten vergroten we het vertrouwen en de opkomst van uw patiënten en maken wij uw werk gemakkelijker.
  • Vriendelijke ‘gids’
    De rust die van een SMS uitgaat (simpel, bevestigend, aansporend en vriendelijk, zonder reclame of trivialiteiten tussendoor) is precies de juiste prikkel waar uw patiënt behoefte aan heeft.
  • Zorg op maat met geautomatiseerde SMS
    Patiëntenzorg is mensenwerk, maar snelle en betrouwbare communicatie eromheen kan volledig geautomatiseerd worden. U regelt het simpel en snel met SMS. 

SMS service voor zorginstellingen

Stel, u wilt ook gebruik maken van een SMS service naar uw patiënten. Hoe nu verder? En waarom Spryng? Er zijn toch genoeg SMS aanbieders in Nederland die hun werk naar eer en geweten doen? Eens. Maar als het om de zorg gaat, dan willen we daar graag nog iets aan toevoegen. Want met meer dan duizend gekoppelde zorginstellingen is Spryng expert in het versturen van SMS berichten voor de zorg. Hoe bescheiden we eigenlijk ook zijn, dat zegt hopelijk iets over de kwaliteit van onze dienstverlening. Maar er is nog een reden waarom Spryng de nummer één SMS provider voor de zorgsector is. 

Veiligheid voorop met ISO + NEN certificaat

Zorg is gebaat bij snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Er is binnen de zorg (terecht) veel aandacht voor privacy en de bescherming van persoonsgegevens. Spryng gaat al vanaf dag één van haar bestaan zeer zorgvuldig om met alle vertrouwelijke gegevens van haar klanten klanten. Die garantie durven wij te geven, want wij zijn niet alleen in het bezit van het ISO 27001 certificaat, maar ook – als enige provider in Nederland – van de specialisatie NEN7510. Daarmee voldoen wij aan alle relevante wet- en regelgeving op het gebied van informatie -en databeveiliging. Met andere woorden, wij zetten alles op alles om de vertrouwelijke gegevens van onze klanten (en van hun klanten/patiënten!) te beschermen. Dat is uiteraard voor elke klant van Spryng belangrijk, maar voor de zorg een absolute must. Onze uitgebreide certificering is hét bewijs dat wij de informatiebeveiliging op orde hebben. En houden.

Het behalen van het ISO- en NEN-certificaat is voor buitenstaanders meestal een nogal abstract gegeven. Wilt u hier meer over weten? In dit artikel leest u hier meer over.
https://www.spryng.nl/wat-is-het-verschil-tussen-iso-27001-en-nen-7510/

Waarom SMS?

Met SMS biedt u uw patiënten een laagdrempelige service vanuit uw zorginstelling. Maar SMS berichten verminderen ook onzekerheden bij de patiënt. En helpen om iedereen op tijd op een afspraak te laten verschijnen. Goed voor u, nog beter voor de patiënt! Meteen aan de slag met SMS voor uw zorginstelling? Maak hier een vrijblijvend account aan. Liever nog even doorpraten over alle ins en outs? Neem dan even contact op met Spryng via dit contactformulier of bel +31 20 770 30 05

Is uw interesse gewekt?

Vraag dan een vrijblijvende offerte aan bij Spryng. Wij maken een helder voorstel voor u waar alle mogelijkheden van SMS voor uw organisatie in terugkomen. Net zo helder als een simpel SMS’je (maar wel een tikkie uitgebreider). Vraag hier uw offerte aan.

 

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws