Laatste nieuws

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Gezondheidszorg
De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel is een regionaal ziekenhuis met 332 bedden. Naast de hoofdlocatie in Capelle aan den IJssel heeft het ziekenhuis ook poliklinieken in Nesselande, Krimpen aan den IJssel en Kralingen. De ruim 2000 medewerkers, specialisten en vrijwilligers spannen zich elke dag met veel energie en betrokkenheid in voor patiënten en hun naasten, onder het motto ‘Hier gaat het om u: samen werken aan de best denkbare zorg’. Ook op het gebied van digitalisering maakt het IJsselland Ziekenhuis grote stappen. Onder meer door afspraakherinneringen per SMS te versturen, zodat het aantal ‘no-shows’ wordt gereduceerd

Dat digitalisering voor het IJsselland Ziekenhuis belangrijk is, heeft ook te maken met de visie van het ziekenhuis. Want je kunt alleen de best denkbare zorg bieden aan patiënten en hun naasten als je ook de technologische mogelijkheden benut die de zorg ondersteunen. Zoals het versturen van een afspraakherinnering via SMS. Dit lijkt een kleine schakel in het gehele proces, maar het is wel een belangrijke. Want deze SMS service wordt niet alleen gewaardeerd door de patiënten, ook het aantal ‘no-shows’ wordt door zo’n SMS’je aanzienlijk verlaagd,

Eén simpele SMS API doet het werk

Begin 2021 is het IJsselland Ziekenhuis met Spryng in zee gegaan en gestart met een aantal SMS-oplossingen. SMS wordt nu al gebruikt voor:

Omdat de SMS API van Spryng al geïntegreerd is binnen Chipsoft (softwareprogramma voor patiëntenlogistiek, administratie en dossiervoering van zorginstellingen, waaronder het IJsselland Ziekenhuis), was het extra eenvoudig om te starten met de SMS service. De afspraakherinneringen van acht specialismes lopen inmiddels via SMS berichten. Het plan is om deze SMS toepassing uit te rollen naar het gehele ziekenhuis.

“Ik krijg altijd snel reactie van Spryng als ik een vraag stel. Ze zijn niet alleen gefocust op productafname; ik waardeer dat er ook wordt gevraagd hoe het gaat. Dat is een prettige manier van zakendoen. Inhoudelijk werkt het allemaal goed. En de communicatie, de korte lijnen, ervaar ik als heel prettig.”

Jan Fokker, projectleider van het IJsselland Ziekenhuis

Klaas Druijf, webspecialist van het IJsselland Ziekenhuis: “De best denkbare zorg lever je nooit alleen en is nooit klaar of af. Het is zorg die alle mensen binnen het ziekenhuis en de keten geven, samen met de patiënt en naasten. De best denkbare zorg betekent ook zorg op de juiste plaats, zo dicht mogelijk bij de patiënt.”

Kortom, voor het IJsselland Ziekenhuis is het belangrijk dat de zorg voor patiënten goed is georganiseerd. Het is een snelle en veilige manier van communiceren, en makkelijk te integreren met één simpele SMS API. En dat maakt de samenwerking tussen het IJsselland Ziekenhuis en Spryng extra waardevol.