Laatste nieuws

Handige tool bij Click & Collect: SMS service!

Logistiek
Handige tool bij Click & Collect: SMS service!

Beperk omzetverlies tot een minimum in corona tijd.

Nog altijd zit ons land in een lockdown vanwege het coronavirus, maar gelukkig kunnen winkeliers (op gepaste afstand) wel weer persoonlijk contact hebben met klanten en winkelend publiek. Via de Click & Collect methode mogen consumenten die online producten hebben besteld deze afhalen in de winkel. En je kunt nu ook een afspraak maken om binnen een bepaald tijdslot te komen shoppen in je favoriete winkel. Dit alles vergt wel wat logistiek organisatietalent, om dit traject in goede (coronaproof) banen te leiden is SMS een erg handig hulpmiddel.

 

Click & Collect

Om de detailhandel tijdens de coronacrisis tegemoet te komen, mogen klanten de producten die ze online of telefonisch hebben besteld, bij de winkel komen afhalen. Dit was eerst al toegestaan voor de horeca, bouwmarkten en bibliotheken. De maatregel is nu verruimd naar alle winkels. Het ophalen van de bestelling dient wel buiten te gebeuren; klanten mogen de winkel niet betreden. Ook krijg je als klant een tijdslot toegewezen, zodat te grote drukte voor de winkel wordt voorkomen en het aantal contactmomenten tot een minimum beperkt blijft. 

Maar, er zijn nog meer regels waar je als winkel en klant rekening mee moet houden. Zo mag het afhalen slechts door één persoon worden gedaan en moet er minimaal vier uur tussen bestellen en afhalen zitten (om funshoppen te voorkomen). En uiteraard moeten ook de 1,5 meter afstand en andere corona-basisregels worden gehandhaafd. 

Helder communiceren met SMS

Voor veel mensen is winkelen via Click & Collect nieuw. Het is vanuit service oogpunt (van winkelier naar klant) dan ook slim om dit aankoopproces goed te begeleiden, want juist met extra service kan je jezelf in deze moeilijke tijden onderscheiden van de concurrent. Maar hoe werkt dat precies? 

Simpel, met een SMS bericht. SMS is een van de meest laagdrempelige manieren om virtueel met klanten te communiceren, van een SMS weten we namelijk dat het binnen enkele minuten geopend en gelezen wordt. In tegenstelling tot e-mail, dat een veel lagere openingsrate heeft.

 

“Met een SMS bericht als reminder van de winkelafspraak zal het aantal no-shows tot een minimum beperkt blijven. En dat is fijn nu er veel minder klanten tegelijkertijd jouw winkel mogen bezoeken.”

 

SMS sturen van aankoop- tot ophaalmoment

Klanten die gebruik maken van Click & Collect kunnen een digitale bevestiging van hun order per SMS ontvangen. Ook de bevestiging van het tijdslot voor het ophalen van de bestelling is snel en simpel via SMS te communiceren. Tijd vergeten? Geen probleem. Aan het begin van het tijdslot stuur je nog even een reminder per SMS, zodat je zeker weet dat de klant op tijd langskomt om de bestelling op te halen. Dat is prettig én veilig voor de winkel en de klant!

Winkelen op afspraak

Vanaf 3 maart 2021 mogen winkeliers – onder strikte voorwaarden – ook weer klanten in hun winkel ontvangen. Dit kan alleen op afspraak onder de volgende voorwaarden: 
 – Tijdslot: De klant moet minimaal vier uur van tevoren een reservering plaatsen (online of telefonisch). Eén tijdslot duurt minimaal tien minuten. 
– Maximaal twee klanten: Er mogen maximaal twee klanten tegelijkertijd in de winkel aanwezig zijn (kinderen onder de 12 jaar uitgezonderd). Als de winkel meer dan één verdieping heeft, geldt: maximaal twee klanten per verdieping.
– Corona basisregels handhaven: De overige coronamaatregelen moeten uiteraard ook worden nageleefd. Zo dient er altijd 1,5 meter afstand gehouden te worden en zijn mondkapjes verplicht. 

Minder no shows bij winkelen op afspraak

SMS zorgt ook bij het winkelen op afspraak voor een soepeler verloop van jouw klantenstroom. Dat geeft jouw klanten het vertrouwen om veilig te komen winkelen. Niet alleen de bevestiging van de winkel afspraak kan per SMS worden verstuurd, ook een reminder op de dag zelf via SMS zal door jouw klanten worden gewaardeerd. Zeker omdat winkelen per tijdslot heel zorgvuldig moet worden gepland en begeleid. Voor jou als winkelier heeft een SMS reminder ook voordelen, want het aantal no-shows zal hierdoor tot een minimum beperkt blijven en daarmee ook jouw eventuele omzetverlies bij het niet komen opdagen van klanten.

SMS service voor de detailhandel

Door relevante SMS berichten te versturen op het juiste moment, neem je jouw  klanten bijna letterlijk bij de hand om ze door het aankoopproces (of de winkel) te begeleiden. En zakelijk SMS versturen hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met één simpele SMS API van Spryng regel je alles. Benieuwd of de omzet en het serviceniveau van jouw winkel(s) ook kunnen stijgen via SMS? Als dé SMS specialist van Nederland adviseert Spryng jouw vrijblijvend en op maat. Mail of bel voor meer informatie of een vrijblijvende offerte: info@spryng.nl of +31 20 770 30 05

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws