Laatste nieuws

Waarom SMS niet meer is weg te denken in E-commerce & Retail

Logistiek
Waarom SMS niet meer is weg te denken in E-commerce & Retail

Een product afhalen in de winkel of een klant informeren over de bezorgdatum en -tijd van een besteld product. Voor veel consumenten is het inmiddels de gewoonste zaak van de wereld dat ze voor het bezorgen of afhalen van hun aankoop een SMS ontvangen. Een SMS versturen is in de Retail en E-commerce sector dan ook een effectieve manier om de klanttevredenheid te vergroten. Maar het werkt ook nog eens kostenbesparend én omzetverhogend. Hoe dat precies werkt? 

Onlangs is een beauty- en parfumerieketen gestart met een eigen ‘click & collect’-service in haar Belgische winkels. De ‘Click & Collect’-knop op de website meldt bij de bestelling of het product voorradig is in een winkel binnen een straal van dertig kilometer. Slechts een uur na de online bestelling kunnen klanten hun bestelling al ophalen in een winkel naar keuze. Op dit moment ontvangt de klant een e-mail wanneer de bestelling klaar ligt. Maar de SMS zou hier ook bij uitstek geschikt voor zijn.

SMS heeft niet alleen een hogere attentiewaarde, klanten hebben ook (bijna) altijd een telefoon op zak. Bovendien is de open rate van een SMS met 95% vele malen hoger dan de e-mail.

SMS Gateway stimuleert omzet

Klanten die een SMS ontvangen met daarop de mededeling dat de bestelling is af te halen, zullen zich zo snel mogelijk naar de betreffende winkel spoeden. Doordat de klant in de winkel rondloopt en -kijkt, wordt hij of zij ook nog eens ‘verleid’ tot het aanschaffen van andere (niet bestelde) producten, zogenaamde impulsaankopen. Een opvallende presentatie of winkelaanbieding helpen daarbij. Eind goed al goed: de klant is blij met de bestelde producten en extra aankopen en aan de kassa wordt meer afgerekend dan gepland.

Kosten besparen met SMS versturen

Personeel is voor veel retailers een grote kostenpost. Door gebruik te maken van een SMS API kan daar flink op bespaard worden. Hoe? Tijdig een informatieve SMS versturen zorgt ervoor dat klanten niet meer voortijdig naar de winkel of gaan bellen of mailen. En dat scheelt heel veel tijd voor service-medewerkers. Zo kunnen zij hun tijd op een andere manier zinvol besteden. Een voorbeeld uit onze praktijk: bij een grote witgoedketen in Nederland resulteerde het invoeren van SMS’jes versturen via Spryng een besparing van één dag per week per logistiekmanager per vestiging.

SMS versturen scoort hoger dan een mailtje

In de Retail en E-commerce wordt vaak gekozen voor SMS versturen omdat het een veel hogere effectiviteit heeft dan e-mailen. De ‘open rate’ van e-mail is ongeveer 20%, terwijl dit bij SMS op 98% ligt. Nogal een verschil… Ook komt een e-mail nogal eens in de spambox terecht of wordt er naar e-mailadressen gemaild die niet meer up to date zijn. Een SMS sturen is daarentegen snel, smart en servicegericht.

SMS service: van zonnestudio tot bouwmarkt

Spryng werkt voor veel nationale en internationale retailbedrijven. Van grote witgoedwinkels tot een lingerieketen, van zonnestudio’s tot bouwmarkten. Eén ding hebben ze met elkaar gemeen: ze snappen dat er een grotere klanttevredenheid en meer merk- loyalty ontstaat als je klanten pro-actief informeert over hun aankopen en bestellingen.

Meer weten over de SMS gateway voor winkels en webshops?
Nieuwsgierig naar wat Spryng als SMS gateway provider voor uw winkels of webshop kan betekenen? We sparren graag een keer geheel vrijblijvend om de mogelijkheden van zakelijke SMS te verkennen. Bel 020 770 30 05 of stuur een mailtje naar Marc (marc@spryng.nl). Of een SMS’je natuurlijk (06 42 20 29 89).

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws