Laatste nieuws

SMS inzetten om met klanten te communiceren?

Marketing
SMS inzetten om met klanten te communiceren?

Spryng legt je uit waarom.

SMS is een zeer effectief en veilig communicatiemiddel dat door steeds meer organisaties wordt ingezet als vast onderdeel van de communicatiestrategie om processen te optimaliseren, kosten te besparen en klantloyaliteit te vergroten. Bij Spryng snappen we heel goed waarom, maar voor wie het zakelijke SMS verkeer nog nieuw is, zetten we de redenen om SMS te gebruiken nog even op een rij.   

 

1. Onmiddellijke levering
SMS is zeer snel en efficiënt. Een SMS bericht wordt binnen enkele seconden afgeleverd, ook als er geen wifi netwerk in de buurt is. Een (marketing)boodschap zal de doelgroep dan ook bijna onmiddellijk bereiken. 

2. Hoge open rate
Meer dan 90 procent van de SMS-berichten wordt binnen drie minuten door de ontvanger gelezen. Dat doet geen ander communicatiemiddel beter. 

3. Persoonlijk 
Een SMS bericht wordt als zeer persoonlijk ervaren, omdat het direct op de mobiele telefoon van de ontvanger wordt afgeleverd. En aangezien smartphones tegenwoordig bijna altijd binnen handbereik zijn, ‘landt’ een SMS rechtstreeks in de handen van de klant. Zo heb je makkelijk de persoonlijke aandacht van jouw doelgroep.  

4. Goedkoop 
SMS versturen is goedkoop, zeker als je bulk SMS gebruikt.  Ook in vergelijking met andere communicatiemiddelen zoals TV, radio en printmedia geeft SMS veel beter betaalbare resultaten. 

5. Wereldwijd Bereik 
SMS berichten kunnen miljoenen mensen tegelijk bereiken, op elk moment, en waar ze zich ter wereld ook bevinden. SMS is namelijk de enige technologie die goed werkt bij alle mobiele operatoren wereldwijd. Een SMS werkt dus echt (letterlijk) verbindend. 

6. Eenvoudig 
Door het gebruiksgemak is SMS wereldwijd een populair communicatiemiddel geworden, want iedereen, jong en oud, weet hoe je een bericht opent, leest en een SMS verstuurt. Daarnaast zijn SMS berichten altijd beknopt, helder en overzichtelijk, door de beperking van 160 tekens. 

7. Precisie
SMS biedt de mogelijkheid om een specifieke doelgroep heel gericht te benaderen met een passende (marketing)boodschap. De juiste boodschap bij de juiste groep mensen afleveren, dat kan met SMS. Dat werkt niet alleen verkoopbevorderend maar verbetert ook de communicatie met (potentiële) klanten/bezoekers.    

8. Direct
Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat meer dan 90 procent van de volwassenen de mobiele telefoon 24/7 binnen handbereik heeft. Daarom is SMS een van de meest directe manieren om met klanten te communiceren, naast een persoonlijke ontmoeting en een telefoongesprek. Aangezien die laatste twee opties een stuk ingewikkelder zijn (want tijdrovend en duur), is wel duidelijk dat SMS ook als winnaar uit de strijd komt.

9. Tijdbesparend 
SMS is op meerdere manieren een echte ‘time saver’. SMS teksten kunnen namelijk ruim van te voren worden gepland. En je bericht kan in één keer naar een grote groep mensen worden gestuurd. Dat scheelt zeeën aan tijd!

10. Traceerbaar 
Een SMS bericht kan makkelijk worden getraceerd met behulp van de zogenaamde afleveringsrapporten. Deze rapporten laten zien hoe efficiënt en succesvol jouw SMS campagne is en wat het beste werkt voor jouw organisatie. Zo haalt je het meeste uit jouw toekomstige marketingcampagnes.    

11. Betrouwbaar
Waar e-mail vaak te kampen heeft met spam en junk e-mail filters, is SMS een veilige manier van communiceren. Mobiele telefoons hebben geen spambox. Dus zodra je SMS berichten verstuurt, kun je er zeker van zijn dat jouw bericht veilig aankomt. Zelfs als een mobieltje is uitgeschakeld zal een SMS bericht binnen 48 uur worden afgeleverd.    

12. Makkelijk te automatiseren
We gaven al eerder aan dat SMS berichten een hoge open rate hebben, maar als je dat combineert met automatisering, bijvoorbeeld door integratie via één simpele SMS API, dan kun je snel en makkelijk grote groepen mensen bereiken. Met de SMS API van Spryng breidt je jouw bereik eenvoudig uit en heb je er een marketingtool bij. Ook voor kleinere bedrijven kan dit interessant zijn, want daarmee beheer je het verzenden en ontvangen van SMS, maar ook KPI’s en andere belangrijke taken.

13. Ideaal voor tijdgevoelige aanbiedingen
Omdat, SMS berichten zo snel na ontvangst worden geopend, is SMS versturen een goede manier om tijdgebonden berichten, zoals een kortlopende promotionele actie, te versturen. Je kunt SMS services bijvoorbeeld gebruiken om afspraakherinneringen, speciale aanbiedingen of lokale meldingen te versturen. De korte tekst in combinatie met een link aan het eind is ideaal om snel de aandacht te trekken en snelle reacties te krijgen.

 

Klanten snel informeren
SMS berichten kunnen ook worden ingezet om mensen op de hoogte houden van de laatste updates van een bedrijf of merk. Als je een storing, een innovatie of wat voor nieuws dan ook over jouw organisatie wilt delen met je klanten, kan dit snel door middel van SMS. Sommige bedrijven hebben zelfs een speciaal SMS nummer om mensen (deels geautomatiseerd) te antwoorden wanneer ze updates voor het bedrijf willen. Daarbij is het belangrijk om een goede frequentie te bepalen; je wilt klanten niet irriteren met te veel SMS’jes.

SMS past binnen de marketingstrategie
SMS is geen strategie op zichzelf, maar wel een effectief onderdeel van de marketingstrategie. Dat ontdekken steeds meer marketeers. Zij omarmen SMS en zien dat het perfect past bij unieke promoties, snelle updates en andere zaken waar uw doelgroep snel actie op kan ondernemen. SMS marketing is een krachtig middel om verkopen te stimuleren en jouw klantenbestand levendig te houden. De open rates van SMS berichten zijn veel hoger dan die van andere berichten en ze bereiken mensen op een persoonlijker manier. 

Snel starten met SMS binnen jouw organisatie?
Als de bovenstaande redenen nog niet genoeg zijn om je te overtuigen van de kracht van SMS, dan leggen we het graag nog een keer uit. Gewoon face to face. Zakelijk SMS versturen hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met één simpele SMS API van Spryng regel je alles. Benieuwd naar de mogelijkheden van SMS voor jouw organisatie? Als dé SMS specialist van Nederland adviseert Spryng jou vrijblijvend en op maat. Mail of bel voor meer informatie of een vrijblijvende offerte: info@spryng.nl of +31 20 770 30 05

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws