Laatste nieuws

SMS in de finance? Een goede deal!

Finance
SMS in de finance? Een goede deal!

Vooral in de financiële sector zijn veiligheid en vertrouwen uitermate belangrijk. Voor banken, incassobureaus, accountants en verzekeraars extra reden om hun cliënten goed te beschermen tegen frauduleuze praktijken. SMS is daarbij een snel en betrouwbaar hulpmiddel. Op meer dan één manier, want u kunt de SMS Gateway ook gebruiken om uw customer service te vergroten. Een SMS bericht, exact op het juiste moment verstuurd, biedt uw cliënten bijvoorbeeld nuttige reminders om hun financiële zaken goed te regelen. Wist u dat de respons op een SMS drie keer zo hoog is dan een e-mail? Wat kunnen we daar nog tegenin brengen?

Eerst even een algemene tip over SMS: de beveiligde upload functie via SMS. Dat is namelijk de perfecte tool voor organisaties om documenten te verzamelen. In de financiële sector, waar veel officiële documenten rondgaan, biedt dit veel gebruiksgemak voor uw cliënten. Hoe werkt de beveiligde upload functie via SMS? Heel eenvoudig. U stuurt uw cliënt(en) een SMS met een link naar het betreffende document. Zij kunnen het document uploaden naar een beveiligde omgeving, gewoon vanaf hun mobiele apparaat. Dat zorgt voor extra gebruiksgemak omdat ze zelf kiezen wanneer, waar en hoe ze een interactie voltooien. En het bespaart u tijd en geld. Ideaal voor creditcard aanvragen, nieuwe verzekeringspolissen en achterstallige facturen.

SMS voor incassobureaus

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met financiële problemen gebaat zijn bij het ontvangen van reminders. Het sturen van een SMS ter herinnering helpt hen dus – op een niet-opdringerige manier – om niet in de problemen te komen. Is de betalingsachterstand te groot geworden, dan komen incassobureaus in beeld. Maar ook dan zijn SMS berichten een extra en effectief middel om een snelle incasso te bereiken. Want SMS is snel, zichtbaar en veilig in gebruik. En bovendien makkelijk schaalbaar. Dat helpt dus niet alleen uw cliënt, het verhoogt ook uw inningspercentage en verlaagt de kosten.

De voordelen van SMS voor incassobureaus op een rij:
Makkelijk en snel: met slechts één SMS API kunt u SMS integreren in uw bestaande betalings- en incassosysteem.
Kostenbesparend: met SMS service is er veel minder telefoon- en papieren communicatie nodig.
Veilig: u kunt bijvoorbeeld de identiteit van de klant valideren via een One Time Password (OTP) of Two Factor Authentication (2FA).
Schaalbaar: met het SMS platform van Spryng kunt u eenvoudig campagnes opschalen of afbouwen.
24/7: betalingen kunnen op elk moment worden verwerkt en zijn niet afhankelijk van openingstijden of beschikbaar personeel.
Ethisch en persoonlijk: een SMS bericht is aansporend maar niet opdringerig. Betalingen of aflossingen worden op een directe en discrete manier gecommuniceerd.
Gepersonaliseerd per klant: de naam en unieke accountgegevens van uw klant kunt u noemen in het SMS bericht, voor een nog persoonlijker traject.
Meten is weten: u krijgt heldere rapportages en feedback over de verstuurde SMS’jes.

SMS voor banken

Dat SMS voor banken een handig instrument is om cliënten nog beter van dienst te zijn, blijkt uit de vele toepassingen van SMS in de financiële sector:
Saldo updates: U kunt via SMS automatische saldo updates naar uw rekeninghouders sturen, rechtstreeks naar hun telefoon.
Alert bij ‘rood staan’: stuur een waarschuwing per SMS als uw cliënten hun bestedingslimiet (bijna) hebben bereikt.
Bank beveiliging: SMS berichten zijn van grote waarde om frauduleuze activiteiten te bestrijden. Denk daarbij aan een SMS alert bij overzeese of zeer omvangrijke transacties, het gebruik van One Time Passwords, 2FA enzovoorts.
Afspraakherinnering: Om ‘no-shows’ te voorkomen, kunnen uw financiële adviseurs en accountmanagers heel eenvoudig een geautomatiseerde afspraakherinnering instellen. Tevens een extra service naar uw cliënten!

SMS voor accountancy en boekhouding

Ook voor administratiekantoren, boekhouders en accountants is SMS onontbeerlijk. Denk bijvoorbeeld eens aan deze toepassingen:
Betalingsherinneringen: bij achterstallige betalingen worden vaak brieven verstuurd, maar dit kost veel tijd en geld. E-mails worden vaak genegeerd. Een simpel SMS bericht lost al deze problemen op. Het is persoonlijk, heeft een ‘Open rate’ van bijna 100 procent en is goedkoop.
Rapporten: elke maand of elk kwartaal stuurt u waarschijnlijk rapportage naar uw klanten. Soms heeft zo’n document een reactie nodig. Daar kunt u prima SMS voor inschakelen! Gezien de hoge ‘Open rate’ van SMS zal uw klant deze waarschijnlijk eerder lezen dan de post of e-mail. Daarnaast stelt een SMS bericht uw klant ook gerust (wetende dat het rapport in de inbox of post zit).
Loonstrookjes: stuur een SMS bericht zodra de loonstrook klaarstaat. Dat biedt een sympathieke extra service naar medewerkers!

SMS voor verzekeringsmaatschappijen

Stel, een autoverzekeraar krijgt een telefoontje van een klant die een aanrijding heeft gehad. De auto is beschadigd, de klant vraagt om advies en hulp. Dan zou het toch mooi zijn als uw medewerkers vanuit het callcenter direct een SMS naar deze klant kunnen sturen met een link naar een digitaal schadeformulier? De klant kan op die manier ter plekke alle informatie invullen, foto’s nemen en alle informatie via z’n mobiele telefoon naar u terugsturen. Op een veilige manier. Voor u als verzekeringsmaatschappij is dit ook prettig, want u heeft alle informatie direct bij de hand. Zo kan de schadeafhandeling snel plaatsvinden.

Maar er zijn meer toepassingen van SMS waar verzekeraars én verzekerden veel plezier van kunnen hebben:
Vernieuwing van de polis: U wilt de jaarlijkse polisverlenging uiteraard zo gemakkelijk mogelijk maken voor uw cliënten. De SMS gateway van Spryng stelt u in staat om klanten automatisch te herinneren wanneer hun polis moet worden vernieuwd. Snel, veilig en direct. En gewoon vanaf hun mobiele telefoon te regelen.
Aanvraagprocedure: Bij het aanvragen van een polis kunnen klanten offertes via SMS ontvangen. Dat scheelt een hoop werk! Ook kunnen zij onmiddellijk op de hoogte worden gebracht van de voortgang, zodat ze hun polis kunnen volgen.
Terugbelverzoeken: Geef uw klanten de vrijheid om meer informatie aan te vragen of om teruggebeld te worden, via een SMS bericht.
Extra diensten: Met SMS berichten kunt u ook extra diensten aan uw bestaande cliënten aanbieden. Of bijvoorbeeld follow-up creëren naar prospects en voormalige cliënten.

Nog een slim communicatiemiddel voor Finance: WhatsApp!

Ook WhatsApp for Business is een slim communicatiemiddel om bijvoorbeeld betalingsachterstanden te verminderen. De API van Spryng is snel, veilig en officieel ondersteund. En u kunt er moeiteloos afbeeldingen en video’s mee versturen. Wij vertellen er u graag meer over in een persoonlijk gesprek. Of in een appje als u dat liever wilt 😉

Vandaag nog een afspraak inplannen?

Bijvoorbeeld om vrijblijvend te brainstormen over de mogelijkheden van SMS en Whatsapp voor uw organisatie? Dan bent u bij Spryng aan het juiste adres. Wij zijn de enige ISO- en NEN gecertificeerde SMS provider in Europa en leggen u graag alles uit over de do’s & don’ts van messaging voor uw branche en bedrijf. Mail info@spryng.nl of bel +31 20 770 3005!

Deel deze Spryng posts

Vragen?

Kom met ons in contact!

Meer nieuws