Laatste nieuws

Autorespond: de onmiskenbare waarde van SMS geïntegreerd in marketing automation software

Marketing
Autorespond: de onmiskenbare waarde van SMS geïntegreerd in marketing automation software

Autorespond is een softwareleverancier voor MKB-ers die op zoek zijn naar een alles-in-1 oplossing voor hun bedrijf. Het biedt een gemakkelijk te gebruiken CRM, inclusief professionele facturatie, marketing automation, inzicht in gedrag, een modern affiliate systeem, een shopping cart, takenbeheer, en meer. 

De functionaliteit van SMS is onlangs toegevoegd in de software van Autorespond. Welmoet Babeliowsky, Managing Partner van Autorespond Nederland vertelt over de mogelijkheden en kansen voor ondernemers van de nieuwe SMS-functionaliteit.

Dichtbij de klant blijven met SMS marketing

Onder de klanten van Autorespond zijn veel coaches, (online) docenten, sportstudio’s en kleine webshops. Kortom, bedrijven die vaak erg dicht bij de klant staan. “Juist daarom is een SMS marketing een functionaliteit erg relevant voor onze doelgroep. SMS is schaalbaar, maar heeft hetzelfde persoonlijke gevoel als een telefoongesprek als je het goed inzet.”, aldus Babeliowsky. 

“Tegenwoordig worden mensen overspoeld met een overvloed aan informatie. De digitale wereld heeft ons in staat gesteld om constant verbonden te zijn met elkaar en met de rest van de wereld. Dit betekent echter ook dat we constant worden gebombardeerd met marketinguitingen.”

Naomi Vonk, Country Manager Nederland bij Spryng: “De information overload waar we tegenwoordig mee te maken hebben, maakt het steeds moeilijker voor bedrijven om consumenten te bereiken via e-mail als enige marketing automation-kanaal. Veel mensen zijn immers zo overstelpt met informatie, dat ze simpelweg soms marketingmails over het hoofd zien. Het resultaat is dat veel bedrijven vastlopen in hun pogingen om hun boodschap over te brengen. Steeds meer marketing automation software klopt bij ons aan om SMS te integreren. De SMS-functionaliteiten die Autorespond geïntegreerd heeft bieden grote kansen voor ondernemers.”

SMS heeft een open rate van 98%

Vonk: “Eén van de oplossingen voor het information overload probleem is om SMS toe te voegen aan de marketingmix. In vergelijking met e-mails, heeft SMS een veel hogere open rate én conversion rate. Mensen zijn veel sneller geneigd om een SMS te lezen en erop te reageren, omdat het een persoonlijker en directer kanaal is. SMS heeft een open rate van 98% versus e-mail ‘slechts’ tussen de 20% en 30%. Bovendien is het voor mensen gemakkelijker om een SMS te verwerken, omdat ze niet hoeven te wachten tot ze achter een computer zitten om de boodschap te lezen.” 

Babeliowsky: “In feite is SMS de ideale manier om de aandacht van mensen te trekken en hen effectief te bereiken, ondanks de overvloed aan informatie die ze ontvangen. SMS is geen vervanging van e-mail, maar een zeer waardevolle toevoeging. Het één hoeft het ander niet te vervangen, maar juist te versterken. Beide communicatiekanalen beschikken over verschillende voordelen, daarom is het verstandig om beide kanalen in te zetten binnen een marketingcampagne om synergie te realiseren.”

Mogelijkheden voor SMS in Autorespond

  • Bulk SMS
  • Back-in-stock SMS
  • Abandoned cart SMS
  • Updates over het bezorgproces via SMS
  • Klanttevredenheidsonderzoek of reviews genereren via SMS

Bulk SMS campagnes

SMS is nu geïntegreerd in Autorespond om Bulk SMS campagnes te versturen. Kortom een SMS-bericht sturen met een kortingscode naar bijvoorbeeld alle klanten die in de afgelopen maand een soortgelijk product of dienst hebben besteld. Omdat Babeliowsky sterk gelooft in het integreren van SMS in de marketingmix, worden direct nieuwe functionaliteiten bijgebouwd. SMS is binnenkort beschikbaar om te gebruiken in alle marketing automation workflows. 

Back-in-stock en abandoned cart notificaties via SMS

Babeliowsky: “Daar hopen de programmeurs ook snel mee klaar te zijn. Onder de functionaliteiten vallen bijvoorbeeld de welbekende ‘back-in-stock’ of de ‘abandoned cart’ notificatie. Uit data van verschillende onderzoeken blijkt dat het gemiddelde percentage online winkelwagens (shopping carts) dat wordt achtergelaten net onder de 70% ligt. Dat betekent dat ruwweg zeven op de tien kopers hun transactie niet voltooien – een getal dat veel eigenaren van e-commercewinkels verontrustend vinden. De abandoned cart notificatie via SMS kan ik dit geval een significant verschil maken omdat de conversieratio van een SMS relatief hoog ligt in vergelijking met e-mail. Tel uit je winst!”

Afspraakherinneringen en webinar reminders 

Voor bedrijven die een dienst leveren wordt SMS ook veelvuldig ingezet om klanten te herinneren aan hun afspraak of een webinar. “Door SMS in te zetten in de zorgsector bij ziekenhuizen, tandartsen en psychologen heeft Spryng aangetoond het aantal no-shows te reduceren met maar liefst 70%. Dit is een flinke besparing voor zorginstellingen en een stukje service naar de consument / patiënt.”, aldus Vonk. Dit is nu ook mogelijk in Autorespond met behulp van een nieuwe automation-step.

SMS inzetten na de verkoop

Bedrijven kunnen via de integratie eenvoudig een kort tekstbericht sturen naar hun klanten, om hen te vragen om een review achter te laten of korte enquêtes sturen naar hun klanten om feedback te verzamelen over specifieke aspecten van hun producten of diensten. Bovendien kan SMS ook worden gebruikt om klanten op de hoogte te houden van het bezorgproces. Denk aan automatische updates over de status van de bestelling, inclusief tijdstippen voor bezorging en bevestigingen van ontvangst. Dit geeft klanten meer vertrouwen en vermindert onzekerheid over het bezorgproces.

Integratie was zeer gemakkelijk

SMS is geïntegreerd in de software van Autorespond via de REST API van Spryng. Babeliowsky besluit: “Als klanten van Autorespond gebruik willen maken van SMS kunnen ze gratis een account aanmaken via de website van Spryng. Vervolgens koppelen wij dit aan hun account bij Autorespond. Dit is binnen een paar uur geregeld. Bovendien krijg je bij het aanmaken van een account ook test-credits. Wie niet waagt, die niet wint, zeg ik altijd maar. Wij zouden als onze klanten willen stimuleren om eens te testen met SMS.”

 

Vraagt u zich af wat SMS voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag meer informatie aan of test gratis en vrijblijvend onze SMS dienst. Wanneer u een account aanmaakt, ontvangt u gratis test credits.

 

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws