Laatste nieuws

SMS voor de gezondheidszorg in de coronacrisis

Gezondheidszorg
SMS voor de gezondheidszorg in de coronacrisis

Snel en veilig communiceren via de SMS Gateway

De coronacrisis dwingt bedrijven en instellingen, in Nederland en daarbuiten, om op een andere manier te communiceren met haar cliënten. Afstand houden is van levensbelang en ook in de zorginstellingen mogen niet te veel mensen tegelijk bij elkaar in één ruimte zijn. Dat vergt veel aanpassingen vanuit deze instellingen in de omgang met patiënten. Het inzetten van SMS als veelzijdig communicatiemiddel kan daarbij helpen en wordt al regelmatig ingezet. Wij hebben een overzicht gecreëerd met een aantal voorbeelden in de gezondheidszorg waarin (juist nu) SMS wordt ingezet.

Veel zorginstellingen hebben al ervaring met het versturen van SMS berichten naar cliënten, bijvoorbeeld om hen te herinneren aan een afspraak. Maar nu, tijdens de coronacrisis, kan SMS voor veel meer doeleinden worden ingezet. Want met een SMS bericht bereik je altijd de juiste personen (op afstand) met de juiste informatie op het juiste moment. En dat is nu belangrijker dan ooit.

SMS voor de gezondheidszorg
Het sturen van SMS berichten wordt door zorginstellingen al jaren op grote schaal gedaan, als extra service naar cliënten en om het aantal ‘no shows’ te verminderen. En met succes zoals je hier kunt lezen

Maar, tijdens de coronacrisis kan een SMS service ook worden ingezet om bijvoorbeeld het aantal bezoekers in een zorginstelling te doseren, zodat er niet teveel mensen tegelijkertijd binnen zijn. Of om snel medische benodigdheden te vragen en instructies door te geven aan coronapatiënten die thuis zijn.

SMS service voor apotheken
Veel apotheken werken al met een medicijnautomaat (buiten) voor het ophalen van medicatie. Deze automaten zijn 24/7 toegankelijk voor het ophalen van medicijnen. Dit ophaalsysteem werkt snel en veilig: zodra de apotheek een recept binnenkrijgt, worden de medicijnen klaargezet in de automaat. De klant ontvangt via een SMS bericht een unieke afhaalcode. Door deze unieke code in te toetsen op het display van de medicijnautomaat, komt binnen enkele ogenblikken het juiste medicijn uit de automaat. Tijdens de coronacrisis is dit een uitkomst, omdat je ook buiten de openingstijden van de apotheek medicijnen kunt ophalen zonder naar binnen te gaan. Het aantal mensen dat een apotheek binnenloopt, neemt zo enorm af. En dat is voor iedereen een voordeel.

E-health en SMS: een gezonde combinatie
Het gebruik van SMS neemt ook toe als het om e-health gaat. Zo is Spryng in België als provider actief om mensen die een COVID-19 test hebben ondergaan, een code te sturen voor online inzage van hun testresultaten. Dat is niet alleen de snelste manier, maar ook heel veilig. Bovendien kun je met een SMS ook andere relevante informatie delen, zoals een link naar een website met tips en/of instructies.

Veilig en snel communiceren met SMS
Het is een feit: SMS is een effectieve en snelle manier van communiceren. Uit onderzoek is gebleken dat 90 procent van de mensen een SMS bericht binnen drie minuten na ontvangst leest. Dit in tegenstelling tot e-mails waarvan slechts 24 procent wordt geopend in het eerste uur na ontvangst (een deel van de e-mailberichten wordt zelfs nooit geopend). Een telefonische oproep van een onbekende beller wordt door veel mensen ook vaak niet beantwoord, en is daarmee eveneens een inefficiënte manier om cliënten te bereiken.

Bovendien is het argument dat ouderen moeilijker te bereiken zijn met SMS allang niet meer aan de orde. Ook onder ouderen blijkt SMS een effectief communicatiemiddel dat juist goed wordt gelezen. De meeste mensen hebben hun smartphone bijna altijd bij de hand en een SMS bericht is een laagdrempelige en niet-opdringerige manier om informatie over te brengen.

Effectief communiceren via onze SMS Gateway
Wil je ook weten hoe onze SMS Gateway jouw bedrijfsprocessen en communicatiestromen efficiënter kan maken en je klanten meer tevreden? Spryng inventariseert vrijblijvend de behoeftes of problemen van jouw organisatie en denkt mee over effectieve en veilige oplossingen. Neem gerust even contact op met onze CEO Marc, via telefoonnummer 020-7703005.

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws