Laatste nieuws

Mobiliteitsaanbieder Valckenier: hoge ambities maar dichtbij de klant met behulp van SMS

Others
Mobiliteitsaanbieder Valckenier: hoge ambities maar dichtbij de klant met behulp van SMS

Door de jaren heen is Valckenier in sneltempo uitgegroeid van Renault garage tot een van de bekendste mobiliteitsaanbieders met meerdere vestigingen in Vlaanderen, België. Bij Valckenier kan je terecht om auto’s te kopen, delen, huren en te verkopen. 

Hoe behoud je als snelgroeiende onderneming het persoonlijke familiaire karakter? “Bij Valckenier staat maximale klanttevredenheid centraal, of je nu een particulier of bedrijf bent. SMS speelt daarin een belangrijke rol”, stelt Femke Valckenier, verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie bij het bedrijf in kwestie. We spreken Femke en haar collega Michaël Leus (ICT Manager) over de inzet van SMS. Lees in onderstaand artikel hoe SMS het verschil maakt in deze sterk groeiende familie onderneming.

Valckenier: al 3 generaties passie voor mobiliteit

Valckenier is een echte familiezaak. Grootvader, Bart Valckenier startte in 1965 een Renault garage en Seca tankstation te Welle. Drie generaties later is Valckenier uitgegroeid tot een vaste waarde in de Vlaamse autoindustrie met een tiental vestigingen. Waar ze ooit startte als Renault garage, verkoopt Valckenier vandaag merken zoals: Renault, Dacia, Kia, Opel, Peugeot, Citroën, Alpine en DS. Verder kunnen klanten bij Valckenier eveneens terecht voor occasiewagens, huurwagens en Car Sharing onder de naam van ‘Valckenier Share’. 

SMS wordt in dit brede aanbod onder meer ingezet om het aankoopproces van de klant te faciliteren, geautomatiseerd service updates te versturen en laagdrempelig advies aan te bieden.

Een partner met lokale kennis van zaken

In 2021 maakte Valckenier de overstap van een Noord-Amerikaanse messagingleverancier naar Spryng. Dit met het oog op de continue ontwikkelingen in de Europese GDPR-wetgeving en gegevensbescherming. “Onze keuze voor Spryng was een bewuste keuze voor een Belgische partner” stelt Michaël Leus. Daarnaast is Spryng een lokale speler die de Belgische markt goed kent, daarom was de overstap logisch.” 

Een individuele klantcommunicatie met Spryng

De diensten van Spryng worden ingezet om de communicatie met de klant nabij en persoonlijk te houden. Zo worden er bijvoorbeeld SMS’en verstuurd in het kader van herstelwerkzaamheden: 

“Beste klant, de werkzaamheden aan uw auto zijn uitgevoerd. U kan uw auto komen ophalen vanaf 14:00 te Valckenier Lokeren. Bedankt voor uw vertrouwen. Uw Valckenier team”

Verder wordt er veel belang gehecht aan een goede opvolging na aankoop. Een “bedankt voor het vertrouwen” en “aarzel niet om contact op te nemen”-SMS maakt hier steevast deel van uit. Op deze manier zorgt Valckenier ervoor dat de klant weet dat ze steeds bij hen terecht kunnen voor bijkomende vragen. Daarnaast maakt Valckenier innovatief gebruik van SMS voor de promotie van speciale evenementen zoals de opendeurdagen. KIA eigenaren werden onlangs uitgenodigd voor een exclusief event via SMS. 

“Het ontvangen van een SMS is bovendien minder intrusief dan het krijgen van een onverwacht telefoontje tijdens bijvoorbeeld een meeting”: stelt Michaël Leus. 

Een communicatiestrategie waarin e-mail en SMS worden gecombineerd is voor Valckenier de ideale manier om klanten te bereiken met gepersonaliseerde boodschappen en algemeen nieuws. E-mail heeft immers een opening rate van 25%, SMS heeft een open rate van 98%. Een bijkomend voordeel aan het beheren van een goede klantenrelatie met behulp van SMS? Een enorme tijdsbesparing voor de monteurs. Door te communiceren via SMS winnen de monteurs tijd en kan de klant altijd bereikt worden. Niet iedereen kan immers altijd de telefoon opnemen. Op deze manier verlaten auto’s snel de vestiging na herstelwerkzaamheden.

Spryng: een eenvoudig te integreren partner

De start van de samenwerking liep op technisch vlak naadloos. “Het systeem is heel eenvoudig te integreren met ons eigen gemaakte systeem. Daarnaast is Spryng beschikbaar  in verschillende coding talen, hierdoor kan iedereen die een beetje kan coderen dit met gemak integreren”: aldus Michaël Leus. Valckenier maakt zelf gebruik van de Java REST API om de koppeling te maken. De integratie in het systeem verliep erg snel en eenvoudig. “De overstap naar Spryng was zo geregeld”. 

Bovendien is de rapportering eenvoudig te raadplegen. Deze informatie is ook bijkomend waardevol voor de verscheidene constructors (merken die de wagens voor Valckenier aanleveren). Verder is het credit systeem erg gebruiksvriendelijk en transparant. Je betaalt enkel wat je gebruikt bij Spryng. De korte lijnen naar een gratis support worden daarnaast sterk geapprecieerd. “Er is steeds iemand beschikbaar die ons account goed kent. Dit is een groot verschil met de Amerikaanse partij waarmee we voorheen werkten”.

Een ambitieuze toekomst

Valckenier kijkt met een uitgebreid aanbod aan verscheidene mobiliteitstoepassingen met ambitie naar de toekomst. Toch blijft familie de centrale waarde in dit verhaal. De jongste generatie Valckenier is immers sterk op weg om zich bijkomend te integreren in het bedrijf. Als partner blijft Spryng ook de meest recente ontwikkelingen in messaging opvolgen en bekijken we samen de meerwaarde voor Valckenier en zijn klanten. We zijn vanuit Spryng dan ook trots dat we mogen bijdragen aan dit verhaal en hopen dit partnership mee te kunnen laten groeien met deze unieke onderneming.

 

Vraagt u zich af wat SMS voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag meer informatie aan of test gratis en vrijblijvend onze SMS dienst. Wanneer u een account aanmaakt, ontvangt u gratis test credits.

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws