How to SMS Nieuws

Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

26 mei 2020

Elk jaar groeit het aandeel online aankopen in ons land nog flink. En tijdens de coronacrisis kopen Nederlanders nóg meer online. Er worden niet alleen meer, maar ook grotere pakketten thuisbezorgd. De snelgroeiende e-commerce markt geeft een enorme druk op de transportsector. Door meer en grotere pakketten raken de bussen van de pakketbezorgers overvol en kunnen zij tegelijkertijd minder pakketten bezorgen. Het belang dat er iemand thuis is om het pakket aan te nemen is in een paar maanden tijd dus nog groter geworden. Met name voor ‘The Last Mile’. SMS berichten helpen om dat groeiende aantal bestellingen snel en succesvol af te ronden. Waarmee aanzienlijk veel kosten (en ergernis) worden bespaard.

Je hoort het steeds vaker, de term ‘Last Mile Delivery’ of ‘The Last Mile’. Dit staat voor het laatste gedeelte van de route die een pakket moet afleggen om bij de consument thuis te bezorgen. Een belangrijke laatste fase in de hele ‘supply chain’. Niet alleen omdat het er in die laatste etappe op aankomt of de bestelling goed en op tijd bij de klant aankomt. Ook omdat dit stukje het meeste geld kost van het hele bezorgtraject. Naar schatting bedragen de kosten voor ‘The Last Mile’ soms zelfs bijna 1/3 van de totale transportkosten. 

Druk op bezorg- en transportsector neemt toe
Als mensen niet thuis zijn op het moment dat een pakket wordt bezorgd, dan brengt dit een hoop ongemak en extra kosten met zich mee. Pakketten worden bij buren of een afhaalpunt geleverd. Of de bezorger moet nog een keer terugkomen om het pakket te bezorgen. Hoe dan ook, niet thuis zijn kost geld en is niet efficiënt en klantvriendelijk. En nu er nóg meer online aankopen worden gedaan vanwege de coronacrisis worden de kosten nog hoger. Want ook de omvang van de pakketten neemt toe. Mensen bestellen massaal meubels, groot speelgoed (trampolines) en doe-het-zelf artikelen via internet. Een pakketbezorger kan daardoor minder pakketten in zijn bus vervoeren. Er zullen meer bussen moeten worden ingezet, waardoor de kosten stijgen. Als de klant dan niet thuis is geeft dit nog eens extra druk op de bezorgketen.

Verlaag de kosten met SMS service
Vervoersbedrijven zijn dan ook constant op zoek naar manieren om het bezorgproces te verbeteren en de kosten te verlagen. Een van die mogelijkheden is even simpel als effectief: de klant informeren door middel van SMS berichten. Het inzetten van SMS dringt het aantal ‘no shows’ aan de voordeur terug en zorgt voor een grotere klanttevredenheid. Zo kunt u bijvoorbeeld een SMS bericht sturen waarmee een tijdslot wordt aangegeven van het bezorgen van het pakket. Of stuur een SMS met een linkje naar de tracking informatie. En wat dacht u van transport updates? Hiermee houdt u klanten op de hoogte van de exacte locatie van het pakket en het verwachte aflevermoment.

SMS: onmisbaar in logistiek
Spryng ziet de noodzaak en de populariteit van SMS diensten in de transport- en logistieke sector nog altijd toenemen. Zeker ten tijde van corona waarbij nog veel meer mensen online aankopen doen. Dat is een goede ontwikkeling, want met SMS versturen maken we The Last Mile voor transportbedrijven kostenefficiënter en bieden we de consument extra gemak en service. 

Want ook al werken veel mensen thuis en is de kans dat de deur wordt open gedaan groter dan vóór corona, een SMS sturen blijft een must voor klantenbinding en kostenbesparing. Juist nu de druk op de bezorgdiensten groter wordt. Want ook als je als thuiswerker een SMS ontvangt over de bezorging van je pakket, weet je waar je aan toe bent en voel je je minder in je werk gestoord. Wel zo prettig toch? 

Eén simpele SMS API ook voor u interessant?
SMS service is uitgegroeid tot een snel en professioneel communicatiemiddel in het logistieke proces. Heeft u ook interesse om service berichten per SMS te versturen naar uw klanten? Test de SMS Gateway van Spryng geheel vrijblijvend en gratis. Bel ons op (020) 770 3005 of stuur een e-mail naar info@spryng.nl

Share this message