How to SMS Marketing Nieuws

Diningcity zet SMS in als marketingtool

15 maart 2019

244.955 consumenten ontvingen onlangs een SMS omtrent de Nederlandse Restaurantweken. Voorheen deed Diningcity haar marketing per mail en via social media, maar sinds kort zij gestart met het versturen van SMS-berichten om te ervaren hoe effectief de inzet van SMS is. Drie goedlopende campagnes later wordt er gesproken over andere mogelijke toepassingen van de SMS.

Diningcity
Afgelopen jaar zijn Diningcity en Spryng een samenwerking gestart. Diningcity is een online platform waar consumenten grote korting kunnen krijgen op dinertjes bij Michelin sterren- en toprestaurants. De hoge kwaliteit van het platform kent alleen de beste restaurants en naast doorlopende acties vinden er meerdere keren per jaar actieweken plaatst zoals de welbekende ‘Restaurant Week’ en ‘Dining with the Stars’. Op dit moment is de Nationale Restaurant Week in volle gang en loopt tot en met 27 maart.

Hoge open rate
Zoals eerder benoemd deed Diningcity voorheen, net als veel andere organisaties, haar communicatie per e-mail en via social media. Hoewel de populariteit van deze manier van communiceren nog steeds stijgt worden berichten via deze kanalen vaak ‘een van de zoveel’ en regelmatig niet eens geopend of gelezen. Met een open rate van 98% wordt de SMS daarentegen juist wel geopend waarbij 90% van de SMS zelfs binnen 3 minuten wordt gelezen.

De projectmanager van Diningcity:“SMS is een stuk persoonlijker dan andere communicatiekanalen. Het is echt wat anders dan normaal, waardoor het voor ons aantrekkelijk was om te testen wat het effect zou zijn”.

Resultaten
Het resultaat van de SMS mag er zeker zijn! Tijdens de vorige Restaurant Week heeft 10% van alle SMS-berichten geleid tot een actie van de consument. Zo is er destijds 25.122 keer geklikt op de link die in de SMS vermeld stond. Uiteindelijk zijn er tijdens de campagne 19.000 reserveringen gemaakt en werd er gemiddeld voor 2,7 personen per reservering gereserveerd. Dit betekent dat de restaurants zo’n 50.000 personen mochten verwelkomen tijdens de vorige Restaurantweken, door onder andere de inzet van SMS. Vergeleken met de reguliere restaurantweken, waarbij voorheen nog geen SMS werd ingezet als promotiekanaal, betekent dit een omzetverhoging van ongeveer 10%. En dat allemaal door een simpel maar geniaal SMS-berichtje. De voorlopige cijfers van de lopende Restaurant Week zien er nóg beter uit dan de vorige keer. Met 2.860 reserveringen ontvangen restaurants in de komende weken meer dan 7.000 mensen extra, enkel door reserveringen die naar aanleiding van de SMS zijn gemaakt!

De forse stijging in reserveringen door de inzet van SMS is voor zowel Diningcity als voor de restaurants voordelig. Verder is het leuk om te zien dat het verzenden van de SMS niet alleen consumenten aantrok, maar ook restaurants. Twee restauranteigenaren ontvingen vorige keer de SMS en besloten zich daarom ook aan te sluiten bij het Diningcity platform. In de tussentijd zijn er 85 nieuwe restaurants aangesloten voor deze Restaurant Week, wat maakt dat er in totaal 600 restaurants mee doen, waarvan 75 sterrenrestaurants.

“SMS wordt gezien als iets wat echt bij mensen binnenkomt”, aldus de projectmanager.

No-show reductie
Na vier positieve campagnes het afgelopen jaar is er door Diningcity besloten om binnenkort te testen met SMS voor afspraakherinnering om zo ook de no-shows in restaurants tegen te gaan. Het no-show probleem is een kwestie die vele sectoren aangaat en het aanvliegen van dit probleem kan voor flink wat geldbesparing zorgen. SMS kan hierin een oplossing bieden. Door tijdig een herinnering te sturen van de gemaakte reservering, voorkomt men dat de afspraak simpelweg vergeten wordt. Bovendien wordt de drempel hoger gemaakt om onaangekondigd de reservering toch niet na te komen en wordt men daarmee erop gewezen om tijdig de reservering eventueel te annuleren. Daarnaast wordt het versturen van de afspraakherinnering door consumenten als extra service gezien en zeer gewaardeerd.

Een efficiëntere dienstverlening
Zou de SMS ook wat voor uw bedrijf kunnen betekenen? Spryng denkt graag met u mee hoe u uw bedrijfsprocessen kunt optimaliseren om zo onnodige kosten of inefficiëntie tegen te gaan. Mocht uw bedrijf tegen gelijksoortige problemen aanlopen, nodigen wij u graag uit om vandaag nog, geheel vrijblijvend, contact met ons op te nemen via 020-770 3005 of info@spryng.nl. Wij zoeken graag met u naar een passende oplossing.

 

Share this message